Gode fortællinger

Årets jagt i schweisshundeførerens perspektiv

Af schweisshundefører Bent Hundstrup

Eftersøgninger er en schweisshundeførers bedste jagt. Arbejdet med hunden i den lange rem og den måske dramatiske afslutning på eftersøgningen, det er det der tænder en schweisshundefører. For dette forsager vi gerne nattesøvn og andre jagter, det er oplevelserne på eftersøgning, der får os til at forsømme vores familie og som får os til at fylde hjemmet med vilde hunde.

Vi kan godt lide, når andre bliver imponeret af det store arbejde, vi lægger i træning af vores hunde

og vores indsats i det hele taget, og helt ærligt, det er utroligt spændende og vi nyder hvert minut af det.

Så altså kære jægerkollega, din henvendelse om en anskydning eller mistanke om anskydning, er ikke til ulejlighed, vi glæder os hver gang vi skal af sted.

Anskydninger kan ikke undgås og det er ikke noget at skamme sig over, kun hvis du ødelægger chancerne for at afslutte jagten og aflive dyret, har du grund til at skamme dig.

Bukkejagten 2010

Det antal jagteftersøgninger vi hundeførere på Fyn har rapporteret i bukkejagten 2010 er faldet fra 234 til 192 det er 18 %.

Er det udtryk for at udbyttet af råbukke er faldet tilsvarende?  Måske, vi ved det ikke, det kan være tilfældigheder.

Udbyttestatistikken for hele året giver os ikke megen hjælp, dels kommer den meget sent, dels kan vi ikke se forårets bukkejagt isoleret.

Eftersøgningsintensitet 2009/ 2010

Når vildtudbyttet er opgjort kan der laves en eftersøgningsintensitet, det bliver udregnet som forholdet mellem antal eftersøgninger og

vildtudbyttet og det viser at der er eftersøgt 5 % af råvildtafskydningen her på Fyn. Det er tegn på at jægerne er blevet bedre til at rekviere en schweisshundefører. For bare 3 år siden blev der kun eftersøgt 2 % af afskydningen.

Det er også værd at tænke på at schweisshundeførerne finder ca. 25 % ved det man kalder et kontrolsøg, et kontrolsøg, er når jægeren ikke tror at dyret er ramt, men gerne vil have en schweisshund til at kontrollere, det er godt at lade tvivlen komme vildtet til gode.

Dåvildtjagt

Der er håb om, at der bliver åbnet op for afskydning af dåvildt i den kommende jagtsæson, sikkert kun for afskydning af spidshjorte.

Men dåvildt tåler altså en del mere end for eksempel et rådyr og jeg vil anbefale at I rekvirerer en schweisshund, hvis dyret ikke ligger forendt.

Jeg har netop i dag talt med en schweisskollega, der fortalte om en eftersøgning på en mindre hjort.

På en trykjagt bliver hjorten anskudt, det ene forløb bliver overskudt, hjorten fortsætter på tre ben frem til næste skytte, der overskyder et bagløb i modsatte side, alligevel formår hjorten at fortsætte sin flugt, ligeledes formår den at komme på benene hver gang hundeføreren nærmer sig.

Af dåvildt bliver der eftersøgt 4 % af afskydningen på Fyn og Langeland.

Schweissregisteret

I efteråret 2010 kom der 3 nye schweisshundeførere fra Fyn i registeret så der nu er 16 registrere hundefører i det gamle Fyns Amt.

Og jeg kan godt love jer, de vil alle gerne ud med deres hunde.

Knæk og Bræk i den kommende jagt.