Foredrag

Foredrags aftener

Vi holder en gang om året en foredragsaften i samarbejde med Nr. Broby Sogns Jagtforening og Allested Vejle Jagtforening.
Vi tre foreninger skiftes til at arrangere foredraget.

Foredrag 2018

I år har vi haft besøg af Jagtjournalist Thomas Lindy Nissen, som blandt andet  er kendt fra blandet Jæger.

Han skriver selv om sit foredrag:

HuntVenture – to jægere, en riffel, et kamera

I dette foredrag tager vi med den internationale jagt journalist Thomas Lindy Nissen på jagt med kamera og riffel.

Han akkompagnere professionelle fotos og flotte film fra hele verden med morsomme og spændende beretninger om livet som jagt fotograf i sporet på den erfarne jæger Jens Kjær Knudsen. Han fortæller også om rejser, hvor han har besøgt nogle af Danmarks vildeste unge mænd, knægte der i en kortere eller længere periode har arbejdet med jagt i udlandet og ofte uden at få en krone for det.

Thomas Lindy rejser omkring 120 dage om året og det er ikke ualmindeligt, at arbejdet årligt bringer ham til mellem 10 og 15 forskellige lande. Som oftest foregår jagten for hans vedkommende med kameraet, men en gang i mellem får han da også mulighed for selv at krumme fingeren.

Med udgangspunkt i sit arbejde som jagtskribent tager han i foredraget publikum med på:

- svømmetur blandt newzealandske monster ål

- en bjergjagt i Tyrkiet, der ender i et lavinehelvede

- besøg i den australske bush, hvor han besøger en ung dansker, der arbejder med jagt og dennes vanvittige arbejdsgiver

- lokkejagt efter guldsjakal i et snedækket Bulgarien

- moskusokse jagt med buen i Grønland

- jagt efter kænguruer og svinehjort i det sydøstligste hjørne af Australien

- noget af verdens hårdeste bjergjagt i kaukasierne smukke bjerge

Og meget, meget andet.

Foredraget er bygget op omkring film med spændende indhold samt flotte fotos og medlevende fortællinger.

Lidt fra selve foredraget:

Han er en rigtig god fortæller, spændende at komme med ud på jagt på en anden måde, hvordan går alting lige op i en højre enhed, jagt, kamera og en god historie.

På en af turene synes jægeren på 1 jagt dag  ikke at det ønskede stykke vildt var stort nok og derfor ville han vente til senere, de havde jo 5 jagt dage i nu. Men det blev uvejr og de kunne ikke komme i bjergene. Så de måtte slå tiden i stykker med hygge med de lokale, den sidste dag blev det opklaring og de skulle afsted, men fik at vide de skulle tænke meget over hvor de skød pga lavinefare, men myndighederne nåede at lukke inden de kom afsted netop pga lavinefare. Hvilket han kunne illustrer på et billede taget på 1 jagt dag, hvor han tog et billede af jægeren som stod i et flodleje på bjerget og 10 min senere berusede der en lavine afsted i flodlejet.

Vi var også med på tur til Grønland, hvor han ville vise os den enestående natur som er deroppe. Thomas Lindy Nissen selv, ville gerne se om han kunne nedlægge en moskusokse med bue og pil, da han gerne bruger bue og pil til at jage med. Vi kom med på tur og han havde 24 timer til at nedlægge moskusoksen, på det tidspunkt er der 24 timers lys i Grønland og derfor kunne de jage uafbrudt. De fik sig pyrset ind på en ældre tyr som lå for sig selv, de var spænende at se i den film de havde lavet, de kom ind på 8 meter inden den rejste sig og han fik afgivet et perfekt skud og den lød sine sidste meter, fantastisk oplevelse at komme med på.

Vi var også med på tur i Australien, hvor han besøgte en af hans venner, som var medhjælper ved en camp hvor de levede af at sælge jagtrejser til folk. Der var vi blandt andet med på tur med en Amerikaner, som havde hørt om en farm hvor der skulle gå en hvid bøffel og dén ville han gerne skyde, så de blev fløjet rundt i en helikopter en hel dag og fik også skudt bøfler, men fandt dog ikke den hvide.

Dette var lige et lille udpluk af hvad han kunne fortælle om denne fantastiske aften.

Foredrag 2015

Vi havde besøg af pensioneret skytte Hans Larsen fra Giesegård ved Ringsted. Han startede med at fortælle om fasan opdræt igennem tiden, da han startede i halvfjerdserne, der var det med høns til at ruge ud og ikke ret store udsætninger, der var mange vilde fugle, der blev kun skudt til høner en gang i sæsonen og ellers var det kun kokkene der blev gået på jagt efter. I dag ser det jo helt anderledes ud med store udsætninger, hvor godserne tjener på udlejning af jagter. Han kom med gode råd om udsætning, volierer og beplantning af arealerne for at holde på fuglene. Derefter fortalte han om Råvildt som er hans helt store passion, han fortalte om hvordan man opbygger en stor og sund stamme, laver store bukke, hvordan man skal udvælge de rigtige for at bestanden bliver til noget. Han kom også lidt ind på regulering af rovvildt, hvor vigtig en del af skyttens liv dette er. Derudover kom der mange gode historier om bukkejæger, klapjagterne, krybskytter og meget mere, det var en rigtigt god aften med stor spørgelyst iblandt tilhørerne. Til sidst blev han spurt om han ville gøre det en gang til, svaret var ja, han ville gerne tage nye 38 år som skytte hvis det var. En stor tak Hans Larsen for at give os indblik i hans liv som skytte.
Foredraget den 11. marts 2015

Foredrag 2014

I 2014 er det Allested-Vejle som står for foredraget.

Det er d. 26. marts kl. 19.00 i Allested-Vejle Fritidscenter.

Der mødte 70 mand op til foredraget.
Her fortalte 2 brødre Eric og dennis om deres store videnskab, Gåsejagt og brug af lokkekald i dens store omfang, dette er. De har brugt virkelig meget tid på at studerer fuglene og læse om deres adfærd.
Eric fortalte og underviste i teknikken at bruge et Gåsekald eller et hvilke som helts kald, afhænger af hvad man ville jage, mens Dennis stod for det tekniske, med frem visning af små vidio klip om udførelsen af deres jagtform. Der blev også fortalt om opstilling af lokkefugle og plasering af skytter imellem lokkefuglene. Aftenen ble sluttet af med at Dennis kort fortalte om Bugejagt som er hans meget store passion. Det var en meget læreri aften som sluttede kl. 22.30

Formand for Allested-Vejle byder velkommen

Foredrag 2013

Årets foredrag blev i år holdt i Nr. Broby, denne dag var der besøg af Ryan
øller Jensen som som havde et spændene foredrag om jagt i New Zealand når det er bedst. Han er 25 år og været i New Zealand 2 gange, den sidste gang i 3 måneder med kun jagt og lidt fiskeri som formål, det var en spændene aften.

Foredrag 2012

I år var det Brobyværk Jagtforening som stod for foredraget.

Vi havde besøg af Formanden for Danmarks Jægerforbund, Ole Roed Jacobsen.
Det var en aften hvor man fik et godt indblik i hvad formanden for vores organisation laver og tro mig, det er ikke så lidt.
Jeg tror at alle der var mødt op fik et eller andet med hjem de kunne bruge.
Vi takker Ole for at han aflage os et besøg og gav et fint indblik i hans og organisationens arbejde.
Fra foredraget d. 8. marts